Keringkan smartphone yang basah terkena hujan

Hampir setiap hari aku akan menunggang motorsikal untuk ke tempat kerja. Adakala aku akan memandu kereta. Dari rumah aku di Subang Perdana, ke tempat kerja di Bangsar memakan masa dalam 30 minit saja. Semenjak laluan motorsikal di Federal Highway sudah dibuka semula, memang perjalanan jadi lebih mudah & selamat. tak perlu bersesak di laluan utama yang sesak dengan kereta.

Tapi cabaran yang datang bila menunggang motorsikal, tak lain dan tak bukan adalah hujan. Semalam sewaktu dalam perjalanan balik ke rumah, hujan turun dengan sangat lebat. Sewaktu itu, aku baru melepasi susur keluar ke KL dari Glenmarie.

Disebabkan hujan tersangat lebat, aku pun berteduh sebentar di bawah flyover. Ramai juga pengunggang motorsikal yang berteduh di situ.

image.png

Aku berteduh di situ selama 10 minit, dan nampak tanda hujan sudah semakin reda. Aku rasa yakin yang hujan mesti sudah berhenti di sepenuhnya di hadapan. Jadi aku hidupkan motorsikal dan meneruskan perjalanan.

Tetapi sangkaan aku ternyata salah. Sampai saja di Ara Damansara, hujan turun semula, malahan lagi lebat dari sebelum. Habis basah lencun aku. Aku berhenti berteduh sekali lagi di flyover Ara Damansara pula.

Tiba-tiba aku teringat yang smartphone aku berada di dalam poket seluar. Aku cepat-cepat keluarkan smartphone. Segera aku rasa seperti mini-heart-attack bila nampak smartphone aku basah dan casing smartphone bertakung air.

Aku tekan butang power. Tapi tiada respon. Aduh.....

Terus aku bad mood. Menunggu di flyover terasa sangat lama sebab tak dapat nak mengunakan smartphone. Bila tengok tiada tanda-tanda hujan nak reda. Aku buat keputusan untuk redah juga hujan.

Tapi sebelum aku redah, aku simpan smartphone di dalam bag. Supaya tidak semakin basah teruk.

Hujan memang tersangat lebat. Sehingakan banjir di bulatan Subang Lapangan Terbang Subang. Aku bawa motorsikal secara perlahan dan berhati-hati. Risau termasuk dalam lopak.

Alhamdulillah, aku selamat sampai ke rumah. Sampai saja di pintu rumah, @irmeyhamidi terus menyambut aku. Dia tegur juga kenapa muka aku monyok saja. Aku keluarkan smartphone dan tunjuk kepada dia.

Terus @irmeyhamidi lap smartphone aku mengunakan paper towel untuk keringkan air di bahagian luar. Aku keluarkan sim card dari sim card slot.
image.png

Kemudian dia masukkan smartphone aku ke dalam bekas berisi beras. Adalah digalakkan supaya smartphone dibalut terlebih dahulu dengan paper towel. Ini adalah untuk memastikan tiada beras masuk kedalam slot atau port yang terdedah.
image.png

Aku biarkan smartphone aku di dalam bekas berisi beras tu semalaman. Lebih tepat, aku biarkan daripada pukul 7 malam sehingga 7 pagi esoknya.

Hasil daripada meletakkan smartphone yang basah dan tidak boleh power on ke dalam bekas beras. Tadaaaaaa...dah boleh power on. Senyum lebar aku. Tak perlu keluarkan duit untuk beli smartphone lain.

image.png


@rosmadirazali

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
3 Comments
Ecency