SARMACJE dwie

Krótka dyskusja z imć @sarmaticus (to „imć” znałem, ale teraz przy tej okazji, rozgryzłem dokładne znaczenie w słowniku) nt. stosunku Jacka Kaczmarskiego – w świetle jego utworów – do sarmatów i w tym kontekście wskazanie na utwory Jacka Kowalskiego, zmusiło mnie do zastanowienia się

image.png

  • Pierwsze na co trafiłem, to wspólny koncert Jacka Kaczmarskiego i Jacka Kowalskiego pod tytułem (jak tytuł wpisu) Dwie SARMACJE vide!

Sarmatia x2.jpg

.

  • Utworów Jacka Kowalskiego wcześniej słuchałem bez wiązania ich z Sarmacją.
    Do tego stopnia byłem nimi wówczas zauroczony, że chciałem Dawidowi @hallmann zasugerować, aby pod szyldem Królestwa Bez Kresu (@krolestwo, @kbk) zorganizować - z zaproszeniem Jacka Kowalskiego na - Zgromadzenie Muzyczne pod namiotem na Placu Matejki w Krakowie (za pomnikiem Grunwaldzkim), albo obok Barbakanu, lub jeszcze lepiej w Barbakanie przy Bramie Floriańskiej, gdzie w okresie letnim kręci się wielu turystów zagranicznych.
    Stroje z epoki można wynająć w teatrze, przynajmniej na Juwenalia wypożyczali.

Jednak, kiedy przy szukaniu utworów muzycznych Jacka Kowalskiego trafiłem zaskoczony na książki jego autorstwa, uznałem że istnieje prosta możliwość zwiększenia swojej wiedzy o Sarmacji.

  • Okazuje się, że Jacek Kowalski jest nie tylko pieśniarzem
    Duma Człowieka Rycerskiego słuchaj
    image.png
    ale jest historykiem sztuki ukazującym w swoich książkach unikatowość kultury sarmackiej, jej bogactwo i rozmach, zapomniane zakamarki ojczystych dziejów.
    Z zaskoczeniem odkryłem, że istnieje kilka pozycji książkowych – właśnie Jacka Kowalskiego – o Sarmacji.

image.png

  • Wyd. Zona Zero
    .

image.png

  • Wyd. PIW

.

image.png* Wyd. Dębogóra

.

image.png
Wyd. Dębogóra

Ponieważ moja wiedza o Sarmacji w zasadzie sprowadza się do kilku ogólnikowych zdań, odkrycie to uprzytomniło mi konieczność uzupełnienia wiedzy o dziejach ojczystych poprzez przeczytanie kilku książek omawiających ten okres historii Polski.

  • Przypuszczam, że wiedza większości Polaków o Sarmacji nie odbiega od mojej.
    Mam nadzieję, że imć @sarmaticus będzie zadowolony, że przynajmniej jednego „ucznia” pozyskał dla sprawy Sarmacji (– myślę o sobie).

Kupiłem książki i myślę, że na najbliższy czas mam ambitniejszy program, niż czytanie sieczki w Internecie.

I co dalej ?

  • Dyskusji merytorycznej z autorem książek nie podejmę.
    Jeżeli autor nie będzie miał nic przeciwko temu, fragmenty z książek, tutaj w przyszłości, prezentowane być może zachęcą innych do przeczytania książek i poszerzenia wiedzy o ojczystych dziejach w ubiegłych wiekach.

A tym, którzy w pobliskiej bibliotece tych książek nie znajdą, postaram się w ramach stosunku towarzyskiego je udostępnić.

Zgłaszam wpis do konkursu @HIVE-199021 temat 3 - Wiedza o Sarmacji

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
10 Comments
Ecency