Dziewczyna z okładki odnaleziona?

obraz.png

W swoich prywatnych zbiorach posiadam całkiem sporą kolekcję starych łotewskich zdjęć. Skupywałem je przez dziesięć lat w jednym z ryskich antykwariatów. Zdjęcia grupowe, okolicznościowe, portrety. Jedną z moich ulubionych jest fotografia nieznanej Łotyszki zrobiona przed wojną w Rydze. Nie jest podpisana. O miejscu wykonania świadczy tylko stempel. Nie mam więc pojęcia jak się nazywała, ani kim była.

Część osób czytających niniejszy wpis zapewne kojarzy to zdjęcie, znalazło się bowiem na okładce mojej płyty pt. "Ciepły oddech", wydanej w 2016 roku.

obraz.png

Po premierze krążka wielu słuchaczy pytało o zdjęcie z okładki. Nigdy jednak nie przyszło mi do głowy, aby szukać tej kobiety lub jakichkolwiek informacji o niej. Zadanie to wydawało mi się karkołomne. Cóż, nawet nie wiadomo, czy przeżyła wojnę...

Wczoraj jednak zdarzyło się coś, czego się nie spodziewałem. Otóż trafiłem na stronę polacynawschodzie.pl, na której znalazłem fotografię ze Lwowa zrobioną w tym samym miejscu, co zdjęcie z opublikowanej tydzień temu fotozagadki. Zdjęcie spod Hotelu George udało się zidentyfikować, przy okazji jednak przejrzałem sobie wspomnianą stronę. Jest to efekt projektu, który ponad 10 lat temu zrealizował Ośrodek KARTA wraz z Domem Spotkań z Historią. Jego celem było dokumentowanie losów Polaków mieszkających za wschodnią granicą Polski. Przeglądając listę osób, z którymi przeprowadzono wywiady trafiłem na Bogumiłę Dmuchowską z Rygi. Jeśli wciąż żyje (niech żyje 200 lat!), to jest ona najstarszą Polką w tym mieście.

Ale dlaczego o tym piszę? Otóż wśród jej zdjęć znalazłem taką oto fotografię:

obraz.png

Mężczyzna stojący między młodą parą to mąż pani Bogumiły. Co jednak jest najciekawsze, to duże podobieństwo panny młodej do... kobiety ze zdjęcia kupionego przeze mnie w antykwariacie na ulicy Matisa.

obraz.png

Oczywiście kobiety ze zdjęć mogą być rożnymi osobami mieszkającymi przypadkowo w tym samym mieście. Podobieństwo jest jednak spore. Przynajmniej jak na moje oko...

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
4 Comments
Ecency