Ve zdravém těle zdravý duch. Díky běhání můžeme mít obojí!

Tak jsem začal běhat. Ne že bych nikdy neběhal, ale myslím teď vytrvalostní, čili delší tratě. Motivací bylo hned několik. Po roce a něco s Covidem se moje aktivity smrskly na minimum a z toho vyplynulo hned několik skutečností.


Zdroj: Pixabay

Necítím se úplně ve formě. Fyzička jaksi odešla, při cyklovýletech na mě musí ti, kteří se mnou jedou, čekat nad každým kopcem, který s funěnín na nejnižší převod nakonec vyjedu.

Pohled na stále zaoblenější partie mi taky nedodává klidu, při běhu prostě cítím, že zbytečně táhnu s sebou jeden batoh navíc. Neříkám že vypadám jako Homer Simspon, ale pár let gaučingu a je to tam.

Asi rozhodujícím momentem, kdy jsem si řekl že je potřeba něco změnit byl pohled na váhu. Nevážím se každý den, ani každý týden. Dokonce ani každý měsíc, spíš tak jednou za čas. No ta tentokrát jsem se opravdu zhrozil. Paradoxně před pár měsíci jsem zjistil, že vážím stejně jako "před Covidem", jen mi bylo jasné, že poměr svalů a tuku se upravil dost v neprospěch svalstva. No a teď teda už přišly i ty kila navíc.

Během k hubnutí

Ano, běháním se dá shodit pár kilo. Vím to už dlouho, protože všichni moji kamarádi, kteří běhají dálkové trasy, jsou hubeňouři a střízlíci. Je potřeba se ale v tréninku podívat na pojmy, které se někomu mohou plést. Je to běhání/cvičení aerobní a anaerobní.


Zdroj: Pixabay

Aerobní vs. anaerobní běhání

Mě se tyto dva termíny celou dobu pletou, ale přidám vám memotechnickou pomůcku, která mi pomáhá se mezi nimi zorientovat. Aerobní od slova air, čili vzduch. Aerobní je tedy "za přístupu vzduchu, kyslíku". Je to ta aktivita, při které si můžete normálně povídat s kamarádem, protože nejste zavdzušnění. A právě aerobní cvičení a běhání je lepší pro dlouhodobé pálení tuků. Oproti tomu při anaerobním běhání (sprinty, rychlostní vytrvalost) se pálí hlavně cukry.

Aerobně přitom, pokud chcete pálit tuky efektivně, běhat alespoň 30-45 minut. Nějaký desetiminutový výběh se nepočítá, to se tak maximálně zahřejete.

Popírání narativů při běhání

Běhání s hudbou je jen pro slabochy

Celý život běhám. Při fotbalových trénincích nebo soustředěních jsme běhali vždy krátké i dlouhé tratě. A nikdy jsem hudbu nepoužíval. Člověk se tak může víc soustředit na to, aby poslouchal svoje tělo. A vlastně svým způsobem meditoval - uvědomoval si svoje kroky, pocity, vyčistil si hlavu.

Jenže hlava se vyčistí i při běhu s hudbou. To má pár dalších výhod, zejména pak to, že člověk drží rytmus. A když mu v playlistu navíc naskočí nějaká rytmičtější písnička, třeba Don't stop me now od Queenů, klidně i přidá do kopce.


Zdroj: Pixabay

Okolí poznám jen na kole

Celý život mám zažité, že na kole se člověk dostane daleko od domova a vidí tedy spoustu míst. Mnohdy krásných míst, cestiček v lese, výhledů, palouků, parků. Běh jsem bral vždycky jen jako tréninkovou záležitost jak se dostat do formy nebo si ji udržet. Navíc jsem nikdy nebyl moc běžec dlouhých tratí, pokud jsem nebyl na závodě, tak mi 5 km v tempu docela vystačilo.

Ale tento týden jsem zjistil, že když člověk běží "pohodovým tempem", nikam se nežene, nekontroluje si čas a uběhnutou vzdálenost každou minutu....může to být i docela pěkné. A když se trasa o pár kilometrů protáhne, tak člověk zvládne doběhnout i na ty pěkná místa. Tak daleko od domova "pěšky" jsem snad ještě nebyl, vždy jen na kole. WOW.

Když nejsi unavený, nic ti to nedalo

To jsem si vždycky myslel. Ale určitě to tak není. Mám z těch dlouhých výběhů dokonce i lepší pocit z několika úhlů pohledu! Asi jsem v tom konečně našel to kouzlo, které jsem celý svůj život neviděl. Možná jsem neměl čas ho vidět.

Sprinty jsou pro mladý, vytrvalost pro starý

Tento narativ jsem si naopak potvrdil. Dlouho jsem si říkal, že u mě platí jen jeho první půlka. A tedy, že rychlost a výbušnost se už tak nějak vytratila. Ono těch pár kilo navíc se samozřejmě hůř posílá do sprintu. Na druhou stranu, při fotbale má člověk najednou hned lepší stabilitu, nižší těžiště, a je hůře odstavitelný od balonu.

Pořád jsem si říkal, kde je ta moje vytrvalost?! Proč nepřichází ani s věkem! No stačilo trochu změnit přístup a nastavení hlavy, a už začínám chápat, že já ji v sobě mám. Jen to chtělo trochu zpomalit. Poučka že sprinterem se člověk rodí, vytrvalcem se stává se mi tedy nakonec potvrdila. Tedy, nechci dělat závěry po dvou výbězích, ale rozhodně jsem objevil něco, co jsem dlouho nemohl najít.


Zdroj: Pixabay

Běhejte, běhejte, běhejte

Ve zdravém a trénovaném těle se nachází také zdravý duch. Člověk si při běhání vyčistí hlavu a udržuje se v nějaké kondici. Také trénované tělo je odolnější vůči mnoha různým nemocem a neduhům, což je i statisticky dokázáno.

Dobrý pocit z postavy, kterou má člověk jak se říká "pod kontrolou", také určitě dopomáhá k psychické pohodě. Fakt, že nemusíte kupovat nové kalhoty a trička a posouvat si pásek o dírku dál, vás uklidní.

Na běhání a cvičení obecně je ale nejdůležitější, abyste v započatém trendu vytrvali. Není to jednoduché, ale bez pravidelnosti se zkrátka nedostaví ani ty dlouhodobé kýžené výsledky. A to je škoda.

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
12 Comments
Ecency