Pětiminutovky

Pohybovej tipstorming.jpg

Poprvé jsem o nich slyšel někdy před 6-7 lety od člověka jménem Pavel Tsatsouline, který je mimo jiné autorem několika knih, z nichž teda málokterá vyšla v češtině (aspoň co jsem před lety kontroloval) a ten to odborně nazývá Grease The Groove (GTG).

Co to je?
Vesměs je to poměrně blbu-vzdorná metoda použitelná nejlépe asi pro silový rozvoj (byť se tím podle mě dobře dá trénovat i řada jiných věcí) spočívající v tom, že člověk neodcvičí tréninkovou jednotku v kuse, ale rozloží jí do několika sérií skrz den. Přičemž to může vypadat například tak, že si člověk dá budík na každou hodinu, kterou je vzhůru a udělá jednu sérii libovolného cviku. Ale někteří to "polidštili" například o to, že jí udělá, kdykoliv je to možné. Takže máte-li doma pověšenou hrazdu a chcete-li trénovat shyb, pokaždý když projdete kolem ní, zavěsíte se, uděláte pár shybů a necháte to bejt.

Funguje to?
Ano, pokud se to vhodně použije a zasadí do kontextu. Výhoda GTG spočívá v tom, že pauzy mezi sériema jsou dlouhý, což je u čistě silovýho tréninku poměrně žádoucí (neb pohybujete-li se blízko maxim, tělo potřebuje čas na regeneraci) a většinou jako nikdo v gymu nechce trávit půl dne, aby si mezi série dal 5-15 minut pauzu a nějak to tam prozevlil. Navíc je to ideální způsob, pokud člověk zrovna neoplývá časem, ale přesto chce nějakým způsobem cvičit, něcoo trénovat, učit se...

Jak na to?
To už jsem tak trochu naznačil v první otázce, ale těch možných použití je fakt spousta. Kdo je víc geek, může si série a počty opakování počítat velmi přesně, ale není to nutná podmínka. Trénink by samozřejmě měl být v čase progresivní, ale jakým způsobem toho člověk docílí, je na něm. Já jsem například chvíli používal i "odpočítávání". To znamená, že jsem si stanovil předem počet cviku (třeba kliků) na den, řekněme 100 a během dne po sériích z čísla ukrajoval, dokud jsem těch 100 opakování nedal. Někdy to přitom trvalo 10 sérií, jindy víc a někdy méně... Časem jsem došel k tomu, že zvlášť v dopoledních hodinách se mi hodí krátká rozcvička, takže jsem z GTG udělal takovej mikro-workout na 5, 10, 15 minut podle potřeby, kdy krátkou rozcvičku vystřídalo pár sérií cviku a ukončené to bylo zase krátkým cool-downem, což mně osobně se osvědčilo nejvíc. To je ale můj kontext.

Kde se dozvím víc?
Jelikož je Pavel Tsatsouline taky zakladatel konceptu StrongFirst a má tu v ČR následovníky, víc najdete třeba v tomto youtube kanále.

Závěrem
No a když už jsme u GTG, dole na videu můžete zkusit "Čínský dřep". Údajně se jich doporučuje denně udělat tolik, kolik je Vám let. :)

H2
H3
H4
3 columns
2 columns
1 column
9 Comments
Ecency